Beter slapen met een guling

Zonder guling draai je meestal vanzelf op je buik,
waardoor je hoofd onder een hoek t.o.v. je schouders
wordt
geforceerd. Dat geeft spanning op je nek- en schouderspieren.

Klem je guling tussen armen en benen en de guling
zorgt voor een stabiele zijligging. Je wervelkolom en je hoofd blijven in één lijn met elkaar, zodat je ontspannen slaapt.

 



Volgens Topslapen.nl:

"De beste slaaphouding is die waarin de nek in een neutrale stand staat. Het steunweefsel tussen de werveltjes onderling en tussen de bovenste nekwervels en het hoofd mag daarbij niet op spanning staan. Zijligging is het beste, maar dan mag de romp niet naar voren kantelen (de 3/4 positie)."

"In Indonesie heeft men een prima oplossing gevonden om de goede slaaphouding te kunnen handhaven: men gebruikt daar een zogenaamde 'guling'. Dit is een lang rolvormig kussen dat de Indonesiers tussen hun knie en tussen hun armen plaatsen, waardoor een goede en comfortabele slaaphouding ontstaat."
 
"Het is even een stap om over te gaan om te slapen met een guling, maar inmiddels hebben al honderden rugpijn, nekpijn en hoofdpijn patienten dit met succes uitgeprobeerd. De twee belangrijkste oorzaken van verkeerd liggen, de irritatie van de knie en het ontbreken van steun voor de arm, worden dan namelijk in één klap opgelost."

 
Volgens Fysiovorm:
"In de loop der jaren werd het voor hem steeds duidelijker hoe verkeerde slaaphoudingen kunnen bijdragen aan het ontstaan van hoofdpijn en nekklachten. Hij schreef het artikel RSI en Collageen  en hoewel het daar niet primair gaat over hoofdpijn, dezelfde principes van statische belasting die in dat artikel beschreven staan spelen ook een rol bij het ontstaan van irritatie in de nek."

"Het is van groot belang dat de nek in een neutrale  stand ligt tijdens het slapen. Een goede neksteun is belangrijk en ook is het belangrijk dat het lichaam niet naar voren kantelt bij het slapen op de zij. Daarom is het gebruik van een guling ook zo zinvol: het voorkomt dat je naar voren rolt tijdens het slapen op de zij (de meest voorkomende slaaphouding."